Star Trek: Armada 
 Recenze 


Star Trek: Armada

 Galerie 
Distributor Activision
Minimální konfigurace: 
Pentium 233
32 MB RAM
CD ROM
3D grafický akcelerátor
Zvuková karta
Operační systém: Microsoft Windows 9.x
Médium: 1x CD
hodnocení: 8/10


 Recenze hry

Není to tak dlouho co jsme jak o život hráli turn-based strategii Birth of the Federation, či velice zajímavě zpracovanou adventuru Hidden Evil. Vskutku, se Star Trek hrami se v poslední době roztrhl pytel. Svědčí o tom i další přírustek od společnosti Activision odehrávající se v době série Deep Space Nine.

Zatímco se v Americe již točí poslední série Star Trek: Voyager, počítačové hry jsou trošku pozadu. Za vším je společnost Paramount Pictures, jediný vlastník všech licencí na Star Trek. Ta ještě donedávna poskytovala licence pouze firmám Interplay a Microproce. Jenže ty jich moc, a vlastně by se dalo říci že skoro vůbec, nevyužívaly. Tak na scénu přišla firma Activision...

Po instalaci, která vyžaduje bezmála 500 MB na vašem disku, shlédnete úvodní animaci. Jsou vám postupně představeny všechny hlavní rasy - Federace, Klingoni, Romulané a Borgové. Vůbec vám nikdo nevysvětluje kdo má jaké lodě a jakou používá taktiku a zbraně. Dnes již výrobci předpokládají, že jste buď trekkie a návod jak poznat Borga nepotřebuje, či jste z novodobé fronty pařanů, které zajímá jen to, kde se mačká "fire", a proto tu jsou úvodní slova na vysvětlenou zbytečná, neboť by byla jistě přerušena klávesou "escape". Takže vidíte nesčetné množství navzájem se ničících lodí, každou se svojí vlastní speciální zbraní (někdy i několika) a taktikou boje. Za Federaci jsou vám například představeny nové typy torpéd, která prolétají borgskou krychlí jak nůž máslem (bohužel, tyhle torpéda jsou dostupná pouze v úvodním intru, ve hře nemají ani zdaleka takový efekt). Romulani se představují taky v novém světle, vlastní unikátní zbraň, se kterou cizím lodím odsávají energie štítů a posilují tak vlastní. Klingoni, mají výsadkové moduly, pomocí nichž dostanou během zuřící bitvy na lodě protivníka své jednotky, kte pak bojují s posádkou a mohou nad lodí úplně převzít kontrolu. A konečně Borgové - ti jsou už moc silní a tak toho moc nového nevymysleli. Dokonce, jak dále zjistíte, jim bylo ještě ubráno...

Nejprve se seznámíte s ovládáním, není to nic těžkého, nečekají na vás žádné záludné LCARS rozhraní či skryté mechanismy. V základní nabídce je mapa, při označení lodě či stanice statistiky a pole se speciálními zbraněmi. Nechybí ani hlavní menu a pole s ovládáním, do všeho je ještě dosazena druhá mapa, kde sledujete průběh boje či jen prolétající lodě. Tady bych se pozastavil, protože i když se to zprvu možná nezdá, jedná se o vynikající funkci. Je velice příjemné sledovat boj jak na obrazovce, ale i ve zmenšeném okně, kde se pravidelně mění úhly, kterými je hra snímána. Armada podporuje i nezávislé zobrazení hry na dvou monitorech. Tahle technologie se jmenuje dualhead a využívají ji grafické karty společnosti MATROX, zejména nové typy s čipsetem Millennium G400, G450 a ohlášený G500. S využitím dvou zobrazovacích zařízení (například televize a monitoru, nebo monitor s monitorem) získáte ze hry naprosto fantastický zážitek. Na druhém monitoru sledujete právě probíhající nezávislé pohyby kamery z malého okna. V poli s ovládáním můžete zvolit funkci "rozkazy", kde volíte mezi standardním letovým módem (správně ve Star Treku cruise mode, bohužel ve hře pro zjednodušení označeno jako green alert), pohotovostí (yellow alert) a poplachem (red alert). Mezi další funkce patří automatický průzkum, vyhledat a zničit nebo bránit.

Další fází je stavění. Ano, postavit můžete snad cokoliv co znáte z televize. Ať už se jedná o hvězdné základny, zbraňové platformy či doky na stavbu lodí. Tady bych pochválil výrobce, protože tahle fáze hry je opravdu propracovaná. Nejprve ze stavební lodi vyletí několik malých plavidel, které rejdí a pomocí paprsků pomalu budují objekt. Prostředky ke stavbě získáváte z dilithia, personálu a důstojníků. Dilithium se těží na měsících a těžba je realizována rovněž s pomocí paprsků. Potom se převáží do stanice, kde je následně zpracováno. Personál nezískáváte z továren jako Borgové, ale prostě čekáte až se nějaké to prtě narodí a dospěje. Ještě, že v téhle hře je tolik kvalifikovaných a nadšených studentů a tak zkoušky na Akademii plní opravdu rychle.

Jak jsem se zmínil už v úvodu, každá loď má svoje speciální zbraně, které byly vytvořeny přímo pro hru, v televizních ságách se s nimi takřka nesetkáte. To ale neznamená, že byly staré zbraně vyřazeny. Právě naopak. Ať už palba z phaserů či různých torpéd, vždy je s využitím 3D akcelerace velice efektní. Tedy každá z hlavních ras (dále se ve hře vyskytují ještě Son´a, Dominion, Ferengové a Cardassiané) má své zbraně. Jejich vyjmenování by bylo ale velice dlouhé, a proto jej ponechám na každém z vás, kteří si budete chtít Armadu zahrát.

Dostáváme se až ke grafickému enginu a celému prostředí Armady. Pokud se někomu bude zdát tahle část trošku víc technicky zaměřená, budu se snažit vše srozumitelně vysvětlit. I když jsem se snažil zjistit na jaké bázi je Armada postavena, byl jsem neúspěšný.

Rozlišení je sice podporováno až do 1280x1024, ale stejně jako u Hidden Evilu udělali Activation stejnou chybu a tu už je na takovou společnost nesmírná hrubka. Ono úvodní menu je opět v 640x480 a je zde použita stejná technologie se kterou se obraz tzv. přizpůsobuje a falešně svádí k dobrému pocitu ze hry.Avšak ve hře již funguje vámi navolené rozlišení...

Nyní se podíváme na kvalitu animací. Úvodní a závěrečná scéna je čisté video. Avšak krátké ukázky mezi jednotlivými misemi, jsou dělány v enginu hry. Co to znamená? No, že tady závisí na vámi použité grafické kartě, protože tahle animace je vlastně on-line tvořena a zpracována. I na Voodoo 3 3000 to nebylo, jak se lidově říká, "ono". Místy nedocházelo vůbec k jakémukoliv filtrování a obraz vypadal jako by byl složený z 256 barev. Nedošlo ani k plynulému přechodu barevné hloubky, ta se pohybovala někde za bodem mrazu. Stejný problém jsem pozoroval i ve hře na menu a kursoru myši, který využívá také přímé renderování. Naproti tomu u GeForce 256 nebyly žádné problémy.

Engine je, jak by se na první pohled zdálo, celý 3D, jenže když se na věc podíváme podrobněji zjistíme, že vesmír je tvořen v jakési divné lineární rovině, přirovnal bych to k rybníku, kde hladina tvoří pár set metrů a v ní se všechno pohybuje. V našem případě se jedná o klidný rybník, kde člověk vlnu byť sebemenší nezažije. To se odrazilo i na efektech výbuchů, které se jeví jako 2D a lodi která je "těsně" nad ním nepoškrábe ani štíty...

Bez 3D akcelerace si ani neškrtnete, zkoušel jsem hru spustit pod vynikající grafickou kartou ze stáje MATROX, typ Millennium II. (bohužel nemá zabudovanou plnou 3D podporu pro hry, Open GL a Direct 3D využívá většinou pouze na vykreslení vektorové grafiky ve 3D Studiu a pod.), výsledek byl takový, že jsem místo lodě či planety viděl pouze tzv. drátěný model bez vykreslených polygonů (nanášecí druh textury). Proto dobře volte, než si hru koupíte. Výrobce uvádí, že by počítač s procesorem P233 a 32 MB paměti měl stačit, přesto doporučuji raději zvolit minimálně nějaké to PII (nebo ekvivalentní) a 64 MB paměti RAM brát opravdu jako dobré minimum. Rozhodně si myslím, že 16 MB grafické paměti by mělo být více než dostačující, bohužel jsem slyšel o jistých problémech s čipsety Voodoo Bansche, která má osazeno také 16 MB paměti. Rozhodně není na místě, se honit za 64 MB nebo více grafické paměti. Tu opravdu využijete jen při zobrazení na více monitorech.

No a jsme dnes už u konce. Teď mě zalilo plno různorodých pocitů, na jednu stranu je hra plně funkční, na druhou se v ní vyskytují celkem zbytečné chyby. Běžný hráč pravděpodobně nebude provádět rozbor proč se to jej tak a ne onak. Proto hra dostává hodnocení 8.0. Ty dva body si schovávám pro druhou ohlášenou bombu z prostředí Voyageru - Elite Force (ale jen v případě, že půjde hrát za Kes :).