Star Trek: Birth Of The Federation 
 Recenze 


Star Trek: Borg Distributor Microprose
Minimální konfigurace: 
Pentium 133
16MB RAM
CDROM
Grafická karda s podporou Direct 3D
Zvuková karta
Operační systém: Microsoft Windows 9.x
Médium: CD
hodnocení: 9.5/10

 Recenze hry

Měli jste už někdy pocit, že nemůžete přestat hrát? Pokud ne, můžete si být jisti, že Birth of the Federation (dále BotF) vás tomu naučí! jedná se totiž o velice kvalitní vesmírnou strategii s akčními prvky od firmy Microprose.

Když jsem si hru nainstaloval, (vyžaduje něco kolem 150 MB na pevném disku) spustil a zhlédl úvodní animaci byl jsem trošku nespokojen kvalitou videa. Myslím, že v dnešní době se můžeme vyvarovat toho, abychom už takzvané "kostičky" neviděli... Byl vám tedy přehrán úvodní klip, který by vás měl vtáhnout do děje hry. Objeví se menu.

Hlavní menu

Podíval jsem se do nastavení a zjistil, že se toho ani moc nastavit nedá. Standardní funkce, jako zvuk, nápověda, autosave,... "No co," řekl jsem si, "tak se do toho dáme."

Nastavení

Poté co jsem si zvykl na "LCARS zvuky" a vyslechl nádherný počítačový hlas (jak jinak než ženský), byl jsem už naprosto v jiné dimenzi. Navolit technické schopnosti každé z ras a vybral si United Federation of Planets (můžete ještě: Cardassian Union, Ferengi Alliance, Klingon Empire, Romulan Star Empire, přičemž každá z ras má své vlastní grafické rozhraní). Poté už zbývá jenom hrát. Objevila se přede mnou mapa galaxie a já přemýšlel jak začít. Bylo mi jasné, že to světélkující přede mnou jsou hvězdné systémy. Vpravo autoři umístili jakési schéma. Políčkem Turn přejdu do dalšího tahu. Nic nového... Přece jenom mi ale dělalo velké problémy se zorientovat a hrát.

Galaktická mapa

Zprvu jsem nadával na naprosto divné ovládání a celou strategii BotF! Stalo se však to, co jsem časem předpokládal - zvykl jsem si. Dnes se na celou hru dívám zcela jinak. Naopak se divím, co jsem na ovládání vlastně nechápal. Je to jednoduché a přehledné!

Tak tedy když pochopíte herní systém máte skoro vyhráno, co je ale účelem hry? Musíte (popisuji děj, který vás potká při hraní za Federaci - ale ono je to stejně jedno) zformovat celý vesmír do jediného celku - Federaci, nebo uzavřít se všemi rasami alianci. Můžete toho dosáhnou různými způsoby - vtipnou diplomacií nebo silou vaší flotily. Ovšem upozorňuji, že se bojům nevyhnete! Zkoušel jsem to asi 50 tahů řešit diplomacií... Přesto jsem někde udělal chybu a zjistil, že i když dávám rasám kredity (měna Federace), přece vás jednou podrazí a získají nejen vaše úspěchy z výzkumu, ale i kredity. Proto čistě tuhle variantu nedoporučuji.

Plovoucí menu, které získáte pravým tlačítkem

Na začátku jsem měl asi 3 lodě (začínal jsem na vývojovém stupni 2 - zezačátku max. 5) - kolonizační, vědeckou a jakýsi lehký člun. Neměl jsem kredity, flotilu, spojence, planety... Byl jsem sám. Poté co moje loď kolonizovala nejbližší soustavu, jsem se začal učit, jak stavět budovy a vyvíjet nové technologie. Nevidíte žádnou planetu, jenom celou soustavu. Vaše stavby se rovnoměrně budují v celém systému. Ať si říká, kdo chce, co chce, musím s touhle variantou souhlasit - kdybych měl spravovat přes 20 systémů (a to časem budete), ve kterých jsou průměrně 3 - 4 planety, asi bych se zbláznil (na přehlednosti hry to také nepřidá). Každý systém bývá před ostatními v něčem zvýhodněn a naopak. Jedná se například o energetické zásoby atd... Planety nejsou vůbec přelidněné a lidé si tam žijí v harmonii. Svou spokojenost vám dávají najevo kredity, které od nich získáváte.

Stavíte vše co je potřeba. Od databank, přes replikátory, až ke skenerům či planetární obraně. Zabýváte se výzkumem, zlepšujete původní a zastaralé stavby, popřípadě je nahrazujete novými a modernějšími. Také budujete flotilu. Zpočátku nemáte moc dobrý výběr, ale časem, jak vyvíjíte nové a nové technologie, zlepšují se i vaše možnosti. Od malých dopravních a výsadkových lodí až po mezigalaktické křižníky a těžké válečné lodě. Výběr je opravdu veliký.

Zajímáte se i o cizí rasy. Diplomacií, špionáží, sabotážemi a silou flotily můžete získávat jejich spojence či sabotovat výzkumy a technologie. To samozřejmě dělají i oni a tak se vám třeba stane, že přijdete o kredity, část výzkumu, či stavby na planetách. Mimo tato zla vás může postihnout i živelná pohroma, která poničí část systému. Může se objevit neznámá rasa a zničit část vaší flotily. Mohou se objevit Borgové, kteří se díky své transwarpové technice mohou objevit takřka kdekoliv. Nemáte-li v takovémto případě lodě na správném místě, asimilují několik vašich planet... Opravdu možností jak přijít opět na "mizinu" je tu několik. Musíte být neustále ve střehu.

Výzkum a databáze

Boje probíhají v 3D prostředí, což je velké plus. Můžete přímo střílet po cizích lodích (s použitím roje fotonových torpéd - můj oblíbený), provádět manévry, používat phasery... Poslední z mnoha možností je ústup. Pokud vás cizí rasa nějak urazí, můžete zabrat její systém. Obyvatelé takto zabraných planet budou zařazeni pod vaši nadvládu. Tohle řešení s sebou ovšem nese i jistá rizika. Získáte sice nové technologie a možnost pohybu po novém území, ale nastanou vzpoury a pokud je včas nepotlačíte můžete o systém opět přijít...

Menu pro dialogy s cizími rasami

Podle mého názoru je Birth of the Federation naprosto obdivuhodnou hrou. Atmosféru dokresluje kvalitní hudba s počítačovými zvuky či hlasem. Jednou jsem v jistém komerčním časopise četl recenzi na BotF. Hra byla dosti ošklivě pomluvena a ještě recenzent neuvedl ani základní údaje, které by vám stačily na objektivní zhodnocení. Věnuje se jisté "kuchařské" činnosti a je to rozhodně škoda. Jako mínusy uvádí, že by boje na planetě měly probíhat na otočném terénu. Ani si nevšiml, že vše probíhá ve vesmíru... Dále uvádí, že se jedná o kopii Master Of Orion - zajímavá myšlenka! Takovéto 3D akční hry by byly pak také vzájemné kopie a nakonec bychom zjistili, že vše je kopie a realita nám nějak uniká. Nebudu se tím dále zabývat, jenom bych rád, aby i hry s námětem Star Treku byly hodnoceny poté, co si je zahrajete a ne už předem, či dokonce bylo hodnocení smyšlené...

Planetární systém Trill

Abyste si tuhle hru zahráli, musíte vlastnit minimálně Pentium 133, 3D kartu s podporou Direct 3D, 16 MB RAM, systém Windows 95/98 a volných 150MB na pevném disku. To je konfigurace uváděná výrobcem. Teď ale trošku reality... Když sundám růžové brýle, které mi uvedenou konfigurací byly nasazeny, zjistím, že jediné místo na disku plně souhlasí. Hru jsem testoval na počítači Pentium 166MMX s 80MB RAM. 3D operace zajišťovala grafická karta Matrox Millennium 2 (8 MB WRAM), zvuk pak Sound Blaster PCI 128. Operační systém Microsoft Windows 98 SE, DirectX 7.0. Ani při této konfiguraci hra neběžela plynule. Doporučuji proto nejméně procesor Pentium II (a ekvivalentní), 128 MB paměti. Významnou část rychlosti získáte také vypnutím nápovědy (velice užitečná věc, pokud opravdu nevíte jak začít hrát)

Herní statistika

Myslíte si, že tuto hru pořád vychvaluji a kde jsou zápory? Nejsou, protože až na poněkud hroznou konfiguraci, je Birth of the Federation opravdu báječnou hrou z prostředí Star Treku. Můžete hrát za jakoukoliv z hlavních ras, což znamená, že se jedná o 5 zcela jiných her v jedné, každá postavená na jiném prostředí, počítačovém hlase, či technice. Přitom na začátku každé hry se zcela náhodně vygeneruje uspořádání jednotlivých světů v galaxii, takže každá hra je vlastně úplně jiná. Celkově podtrženo a sečteno, hra je vytažena z prostředí Star Trek: The Next Generation, setkáte se jak s mnoha rasy této série, ale i loděmi (pozn. Je tu i USS Enterprise E). Na co nenarazíte jsou herci, takže žádného kapitána Picarda neuvidíte...