Star Trek: Hidden Evil 
 Recenze 


Star Trek: Hidden Evil

 Galerie 
Distributor Activision
Minimální konfigurace: 
Pentium 233
32MB RAM
CDROM
3D grafická karda (podpora Direct 3D, Glide)
Zvuková karta
Operační systém: Microsoft Windows 9.x
Médium: CD
hodnocení: 5/10

 Recenze hry

Víte jak rychle vydělat peníze a přitom se ani trošku nezapotit? Investujte peníze do nějaké herní firmy, nechte jim tam scénář jak asi hra má vypadat a zbytek nechte na nich. Posaďte se v klidu k televizi a sledujte zprávy... Běžte se také vyspat, protože tohle je v téhle branži také důležité, pak si objednejte týdenní rekreaci na ostrově někde poblíž Sicílie a sledujte, jak se vaše dílko prodává... Takové dojmy mě zalily po dohrání Hidden Evil (dále HE). Po nedávném a zaslouženém úspěchu Birth of the Federation se na trhu objevuje hra, která by měla navazovat na celovečerní film Inssurection. Bohužel tenhle podfuk jí nesahá ani po kolena. Tak co to tu vlastně máme? Je to Star Trek, není to Star Trek, je to hra či je to něco zrůdného, něco jehož platnost už dávno skončila? Opravdu jsem ani po důkladné analýze na tuhle otázečku odpověď nenašel, a tak vězte, že se o to pokusím znova, pěkně od začátku a pomalu.

Ponořte se do nádherné melodie Insurrection doprovázené vizuálními efekty, pomale usínáte, usínáte.. Ticho. Sníte a až se probudíte zjistíte, že vámi puštěný film je již u svého konce. "No co," řeknete si, konec je jistě taky pěkný a sledujete ho dál. Dozvíte se, že Federace vyhrála, planeta Ba´ku je v bezpečí a její obyvatelé jsou spokojeni. Kapitán Picard naposled pozvedne paži a aktivuje komunikátor, podívá se ještě jednou na spokojené obyvatele, vydá příkaz k přenosu a U.S.S. Enterprise-E opouští orbitu planety... Zazvoní zvonek, jdete otevřít, ale kdo tu? Váš starý kamarád, v ruce drží CD a už se přesunuje k vašemu miláčku. S údivem jej sledujete jak vkládá CD do mechaniky, jak se spouští instalace proložená fotečkami. Uslyšíte zvuk transportéru a sledujete, jak se tlačítko vaší myši přesouvá na položku engage, která se objevila v nějakém okně. Klik. Kamarád se usměje a pokyne hlavou, aby jste se posadili. Objeví se nádherné video a spustí hra. Probudíte se. Cítíte se divně, protože jste měli takový pocit, že už jste se probudili, hráli u PC, hledáte kamaráda, ale on nikde. Řeknete si: "to byl, ale divný sen." A v tom spatříte CD s nápisem Hidden Evil na vašem stolku, netušíte kde se tu vzalo, ale to není podstatné, protože vás přece zajímá jak Inssurection pokračuje. Spustíte hru, zvolíte 3D podporu a hurá do toho. Ale co to nevidíte, animace. Ale jak hnusná animace, co to kostiček vidí vaše oko, "co to proboha je", nadáváte. Odstoupíte asi na tři metry, ne pořád to ještě není ono, zašilháte, ale co se to stalo? Nádherná grafika a hlavně už žádné kostičky. Ale takhle by to nešlo... Sledujete děj:

Planeta Ba´ku, S.D. 52759.6. Spatříte jak Spojená federace planet porazila spiklence Son`a, vlastně je vám přehrán takový sestřih nejzajímavějších akčních scén. A tu je váš příběh, jste čerstvý absolvent Akademie Hvězdné flotily a Vulkánské akademie, vaše jméno je Sovok. Díky vynikajícím výsledkům, které dosáhl na akademii, byl pověřen na nástup na Outpost 40, předsunutou základnu, kterou zřídila Federace poblíž planety Ba´ku. Od této chvíle ale nechápete. Zatímco v Insurrection vesničané odmítali technologie a jakoukoliv technickou pomoc Federace, zde se to technikou jen hemží. Dokonce si Son`a založili i vlastní vesnici, do které se přmístila i Anij! Planeta, jak se zdá, už nemá technologické problémy, protože mají generátory energie takřka všude. Probíhají zde archeologické vykopávky v plném proudu, objevili se totiž stopy civilizace, která snad byla vyspělejší než jakákoliv rasa světa Star Treku. S pomocí pana Data a kapitána Picarda řešíte tuhle záhadu, která vás dovede až k jádru věci - do podzemí. Jak se zdá, na výzkum mají zálusk i Romulané, kteří vás překvapí a vynaloží veškeré úsilí, aby váš projekt sabotovali. Svedete boje jak na Ba´ku proti Son`a (zajímavé, už vlastně podruhé) a v podzemí se bijete s Romulany. To vás dovede až na jejich základnu, kterou si, stejně jako Federace, zřídili poblíž systému Ba´ku. Vyzkoušíte si i romulanské maskování a dokonce se zmocníte i jejich zbraně - distruptoru. Distruptor je 2x tak účinnější než váš phaser typu 2, phaser tedy hodíte do šrotu a hurá na Romulany. Jenže základna je přepadena brouky a hmyzem, vyváznete jen tak tak. Od kapitána Picarda se dozvíte, že hlavní brouk se dostal i na Enterprise, kde se usadil na warp jádru a moc se mu tam líbí. Máte za úkol vyhodit celé jádro do prostoru, probijete se přes fůru příšer, ale jak jinak než misi splníte, a pohádky je konec. Hezké, že ?

Podívejme se na technickou stránku celé hry. Když pominu již zmíněné kostičkové videa ve formátu quicktime, mám před sebou vlastní engine. Jak to funguje? Jednoduše, rád vysvětlím. Ale já používám rozlišení 1024x768, nikde jsem neviděl něco jako nastavení a už vůbec ne videa. Nastavení není potřeba, protože hra se přizpůsobí, je totiž dělána nejmodernější technikou, podporuje i nové Voodoo 3 3000 a Rivu TNT 2! Opravdu? Jistě, vše je totiž děláno v rozlišení 640x480 ani o pixel víc! Obraz se vám natáhne, no a pak ta kvalita, že?! A to není všechno, hra disponuje kresleným 3D prostředím, co to pro vás tedy znamená? No, že ani vlastně tyhle všechny 3D podpory a zařízení nepotřebujete. A proč je tedy nutí od začátku, proč nutí něco za tisíce, když toho hra nevyužívá? Neřekl jsem, že nevyužívá, právě naopak, vše využijete při střelbě z phaserů, výbuchů nebo transportu. Vynikající že? To tedy ano. Řekněte mi něco více o tom 3D prostředí, to mě zajímá. Tak tedy, celé renderování postavy je vloženo do 3D kresleného enginu, výsledek je takový, že vidíte třeba trnité porosty, ale máte kliku, přejdete je jako byste šli po hladké silnici. Nemusíte se bát, že spadnete do nějaké propasti, protože vše je malované 2D, dosazeno do 3D. Můžete směle provozovat nárazy do míst, kde vidíte že končí strmý okraj skály, dokonce i místa kde je povrch viditelně porušen a kde očekáváte pád, nespadnete. To je opravdu zajímavé...můžeme přejít k ovládání? Ale jistě. Tak tedy, hra vám nabídne nápovědu jak na to, ta je bohužel ve formátu html, a tak si ji nemůžete prohlížet při hraní (vlastně můžete, když hrajete na software, pokud ale máte aktivováno Glide nebo Direct 3D, zpětný návrat vám hru tak zdeformuje, že ji musíte ukončit). Celé ovládání je značně nepřehledné, žádná možnost nastavení vlastních kláves, nic takového. Také zapomeňte na to, že ve hře využijete myš. Tento objev roku 2000 hra totiž ještě nepodporuje (snad za pár let bude). Dalo by se říci, že jsou tu jen tlačítka play, end, save a load. Prosím, už ne, nemáte tu něco pozitivního? Co třeba silové pole, jsou tu přece silová pole, že? Ano, silové pole se chová normálně, jenže i když do něj nic nenaráží, vykazuje známky porušení. Jak tomu mám rozumět, že je celá hra nanic? Ale jistěže ne, slabší jedince značně uspokojí, je to ideální hračka pro malé děti. Tak mi prosím, řekněte důvod proč to mám hrát? Dabing je proveden brilantně, původními herci, také hudba není značně špatná a přece je to Star Trek! Aha.

No a co mi stačí k tomu, aby mi to hrálo plynule? Výrobce uvádí operační systém Windows 95/98, 32 MB RAM, DirectX 7.0 a o rozlišení se raději ani nezmiňuje. Na čem jste hru testoval? Jako obvykle nevěřím výrobcům, a tak hra byla testována na PC Pentium 166MMX, 3D operace nezajišťovalo nic, protože hra nebyla kompatibilní s mojí grafickou kartou a nedostal jsem z ní ani Direct 3D. Paměť byla osazena 80 MB SDRAM a rozlišení 800x600. Hra byla plynulá, jenže se objevovali chyby v texturách, tak jsem byl nucen přejít na PIII s Voodoo 3 3000 a 128 MB SDRAM. Po porovnání obou testů jsem zjistil, že se chyby objevovaly stále, žádné filtrování se zde neuskutečnilo. Stačí vám průměrné PC a s 3D podpory si nedělejte hlavu, kdo by platil peníze za několik málo desítek efektů, které ji vyžadují...

Jaké je vaše hodnocení? Jelikož postavy při rozhovoru ani neotevřou ústa (technologie použitá již v roce 1997 v Atlantis) a ruce vypadají jako kousky dřeva (zase rok 1997), dostává hra čistý průměr, může být ráda, že existuje a že je někdo ochoten platit za něco takového.

(pozn. Ocampa: šit co nemá obdoby, CD jsem zničil a disk zformátoval...)