Internetové RPG hry 
 Recenze 


 Napsal Vítězslav Boch


Věnováno Samanthě Q, bývalému skvělému adminovi hry Darkfort a skvělému člověku. Nechť se ti ve skutečném životě daří tak, jako na Darkfortu.

Star Trek on-line hry
Nejen televizí je člověk živ. Pokud se chcete bavit Star Trekem a máte pravidelně přístup na internet, tak už několik let je zde pro vás možnost jak zapojit své znalosti našeho oblíbeného seriálu a trochu představivosti. Již na podzim roku 2000 byla spuštěna první on-line RPG(role-playing game) s tématikou Star Treku, pro jejiž hraní jste nemuseli ovládat cizí jazyk. Všimněte si, že jsem záměrně nenapsal „první česká ST RPG hra“, neučinil jsem tak z jednoho prostého důvodu. Spustili jsou hru o necelé tři roky dříve. Čistě českou hrou byl až v roce 2003 DarkFort a v roce minulém, tedy 2005, jsme se dočkali dalšího přírůstku, hry svou velikostí jedinečné, Neutral Zone. O čem tyto hry jsou? Princip je prostý – vytvoříte si nějakou postavu, většinou ne nepodobnou vám s velmi podobnými vlastnostmi, se kterou se pak přihlásíte na loď nebo do výcvikového centra a hrajete. Hra spočívá v tom, že máte přístup k některé s konzolí, a ovládáte určité místo na lodi. Někdo je navigační důstojník, někdo je hlavní lékař a někdo jiný ovládá transportér. Nejzasloužilejší hráči pak zastávají posty prvních důstojníků a posty kapitánů. Vypracovat se v některé z her na tento post není záležitost týdnů, ale v lepším případě měsíců, u některých i let a někomu se to nepovede nikdy. Kapitáni dostávají rozkazy od velení a podle nich řídí svá plavidla v misích, jejichž cílem je samozřejmě úspěšné vyřešení. Mise řídí jistá skrytá osoba, takzvaný administrátor(dále admin). Admin může psát pod libovolnými přezdívkami, tak jak to příběh vyžaduje. Zpravidla kurzívou(tedy zkoseným písmem) pak popisuje právě probíhající děj a činnost posádky(tedy například: Na přídi se odmaskoval romulanský válečný pták, loď se natočila přídí k lodi Federace a zahájila palbu torpédy a distruptory.) Hráči prostřednictvím konzolí a toho, co napíšou ovlivňují děj. Jejich činnost zpravidla diriguje kapitán. Čím více fantazie hráč zapojí, tím lépe. Myslíte, že vás taková hra nemůže zaujmout? Vezte, že může! A zaujme! Strávíte nekonečné hodiny prohlížením můstků svých plavidel čekajíce na rozkazy kapitána nebo s posádkou v lodním baru. Jelikož posádku tvoří vesměs podobní lidé jako vy se stejnými zájmy, najdete si velmi rychle spoustu nových přátel a už jen kvůli tomu se vyplatí hrát. Ve výsledku to není zas takový žrout času – 15 minut denně v některých případech bohatě stačí, i když čím větší aktivita tím lépe.


TrekGame – Stará, ale dobrá
Bude tomu již šest let, co máme možnost komunikovat v takovéto hře svým rodným jazykem. TrekGame vznikla roku 2000 u našich východních sousedů. Nicméně od začátku ji hrálo dost Čechů a ani po vzniku českých her nenastal odliv těchto hráčů. Krom mé mizerné znalosti slovenštiny jsem nikdy neměl problémy s komunikaci se Slováky. Chovají se ke všem vlídně a přívětivě. Byl to bezesporu výborný výcvik, který mě pro tyto hry získal. Tehdy ještě TrekGame netrpěla nedostatkem nových hráčů a na výcvik se čekalo několik měsíců. Nevím, jestli to byl ten pocit nového nebo výborný kapitán, co mě na této hře tolik zaujalo, ale začal jsem na TrekGame trávit více a více času. Když jsem dostal rozhodně nejnevděčnější post na lodi – post barmana – mohu říct, že jsem se stal poměrně plnohodnotným členem posádky. Na TrekGame lze zastávat, krom postů kapitána a prvního důstojníka, posty taktického a bezpečnostního důstojníka, post navigačního důstojníka, post operačního důstojníka, post vědeckého důstojníka, post inženýra, post hlavního lékaře, post barmana, uklízeče a nebo poradce. Nemusím snad zdůrazňovat, že všechny složky musí co nejvíce spolupracovat.. TrekGame disponuje největším počtem boardů – míst, kam popisujete svou činnost, a subboardů(například můstek, je hlavní board a tam můžete psát buď tam, kde je křeslo kapitána a konzole nebo do kapitánovi pracovny anebo do konferenční místnosti). Tenhle systém obdoby nemá, ostatní hry mají jen hlavní boardy. TrekGame je v tomto směru tedy nejrealističtější. Pokulhává ale trochu přeprava mezi jednotlivými plavidly Flotily, neboť když se přihlásíte na některou z lodí a jste přijati, ihned se na dané lodi objevíte. TrekGame je již trochu za zenitem, z holocenter fungují už jen dvě a aktivita hráčů na lodi není největší. Nicméně adminům nelze upřít snaha o změnu. Snaží se se současným stavem něco dělat. Ověřil jsem si, že úroveň instruktorů je stále špičková, řekl bych, že nejlepší, tedy pro začátečníky jde stále o atraktivní a zajímavou hru. A potkáte tam stále ještě spoustu zkušených hráčů, hrajících TrekGame od jejího spuštění. Učit se od takovýchto odborníků je vůbec nejlepší škola, kterou si lze představit.



Darkfort – V jednoduchosti je krása
Tři roky po TrekGame našli hráči na internetu další podobnou hru. Darkfort už od počátku vynikal svou jednoduchostí. Žádný board strojovny nebo transportní místnosti, nýbrž pouze „Interní komunikace“ – toto usnadňuje mnohým hráčům orientaci na lodi. Oproti TrekGame vypadl post uklízeče, který nahradil transportní důstojník. To ovšem není jediná změna. Darkfort má ještě jednu zvláštnost, takzvanou Radu flotily. Je to soubor tří volených zástupců z řad hráčů – jednoho z kapitánů flotilních lodí, jednoho z velitelů cvičných lodí a jednoho z poručíků a starších důstojníků, jakožto velitele zásobování. Radě jsou překládány různé návrhy ohledně děje a postav ze hry a ona pak v těchto kauzách rozhoduje. Je to úžasná a nesmírně zajímavá věc, která nemá u podobných projektů obdoby. Nicméně za velmi vážný nedostatek považuji absenci interní pošty. Výcvik na Darkfortu bohužel není tak organizovaný jakožto na TrekGame a osobně považuji i instruktory z TrekGame za kvalifikovanější, než jejich kolegy z Darkfortu. Někteří hráči prorokují pád Darkfortu, hlavně kvůli odchodu některých z bývalých adminů. Nicméně Darkfort není ještě mrtvá hra. A rozhodně potřebuje nové hráče, takže vás tam jistě velmi rádi přivítají.



Neutral Zone – To nejlepší z obou světů
A nebo by se také hodil slogan: „Třetí vzadu vystrkuje bradu,“ protože ač byla Neutral Zone spuštěna jako poslední – tj. v létě roku 2005 – ihned se stala největší, nejrozsáhlejší, nejdynamičtější hrou na českém a slovenském webu. Pouze v Neutral Zone nemusíte hrát za Federaci, Neutral Zone umožňuje hru za Klingonskou říši a Romulanské impérium. Pochopitelně nejvíce hráčů je stejně u Federace, dokonce se zde pravidelně naplňuje hráčský strop, nicméně ani u Klingonů a Romulanů nehraje pouze parta nadšenců. Neutral Zone skloubila rozšířenost TrekGame s aktivností Darkfortu. V mnohém obě hry rozšířila a doplnila. Přinesla nejzajímavější grafiku, nejpropracovanější systém soubojů, nejnapínavější příběh a spoustu inovacích, které vám krátce představím. Poprvé si můžete vést vlastní deník a to jak osobní, tak služební. Navíc každé plavidlo má vlastní lodní deník. Můžete si posílat zprávy na PADD(což umožňuje i TrekGame) nebo kolegy z posádky vyzvat na souboj ve střelbě z phaserů v simulátoru. Konzole prošly úpravou a rozšířením. Sloučeny byly posty lékaře a vědeckého důstojníka. V posádce již nenajdeme poradce, barmana nebo uklízeče. K postu transportního důstojníka přibyla funkce velitele hangáru. Větším počtem boardů se Neutral Zone rovná TrekGame(tedy žádná interní komunikace ala Darkfort). Můžete si vytvořit až tři postavy, které můžete ovládat ke své hlavní(takzvané NPC, možno i u TrekGame). Neutral Zone je pro nováčky rozhodně nejatraktivnější kousek. Rozhodně si nemusíte lámat hlavu s tím, že nemáte s podobnými hrami zkušenosti. Z vlastní zkušenosti kapitána federální lodi vám mohu říci, že rozhodně nebudete jediný a že nejde o žádnou tragédii. S troškou úsilí se rychle vypracujete na platné členy posádky, což je skvělý pocit, který rozhodně musíte zažít!