CDROM 4x
SVGA 1MB
Operační systém: Microsoft Windows 9.x
Médium: 5x CD
hodnocení: 10/10

Recenze hry

Prostorem pluje kosmická loď. Při bližším pohledu je vidět její označení: NCC-1701-A USS Enterprise. Warpové motory pracují naplno a vlajková loď Hvězdné flotily přilétá k Zemi a vplouvá do kosmického doku. Vzápětí dok opouští malý raketoplán, který má na zem dopravit dva velmi významné cestující. Jsou to kapitán USS Excelsior Hikaru Sulu a snad nejslavnější osoba v dějinách Flotily, kapitán samotné Enterprise James Tiberius Kirk. Raketoplán míří do San Franciska, kde se nachází budova důstojnické školy Akademie Hvězdné Flotily. Kirk i Sulu, nový šéf školy, přicházejí právě ve chvíli úvodního projevu komandanta Aexe Rotherota, vrchního instruktora Akademie. Pohledy všech kadetů se upírají na ně... a jedním s těchto nových kadetů jste i vy.

Přesněji řečeno jistý David Forester, jehož roli na sebe hráč této hry bere. A že to nebude jednoduchý úkol, tím si můžete být jisti. Posádka pod vaším velením je poměrně různorodou směsí ras a charakterů - navigátor Geoffrey Corin z Alpha Centauri, šéfinženýr Robin Brady z Colorada, Jana Akton z důlní kolonie na Rigelu a v neposlední řadě dva nepozemšťané, vulkánský vědecký důstojník Sturek a komunikační důstojník Vanda M'Giia která je dcerou andoriánského velvyslance.

I když všechny mise které posádka absolvuje jsou pouze simulované, neznamená to, že vám v téhle hře nepůjde o krk. Starfleet Academy, to totiž není jen sled misí typu "najdi cíl, znič cíl a hurá domů k mamince". Mezi jednotlivými misemi máte možnost sledovat velmi kvalitní videosekvence z života kadetů mimo simulátor, do kterých dostáváte možnost zasáhnou - vlastně je to jakési jednoduché interaktivní video. Na tom, co uděláte tady, může záviset nejen váš výkon v simulátoru, ale pokud uděláte chybu, můžete být i z celou posádkou vyhozeni z akademie, případně se můžete nejméně v jednom případě nechat zabít. Simulované kosmické mise se tak prolínají s reálným životem a vytvářejí tak naprosto neopakovatelnou atmosféru.

Jak jste už možná pochopili, Starfleet Academy je simulátor. A to ne simulátor ledajaký. Dostanete možnost létat celkem na čtyřech typech lodí Hvězdné Flotily - třída Oberth (USS Grisom v ST3), třída Miranda (USS Reliant v ST2), třída Constitution Refit (USS Enterprise - A) a také třída Excelsior (USS Excelsior v ST3). Budete mít možnost bojovat proti Romulanům i Klingonům nebo s nimi naopak spolupracovat, zůčastníte se průzkumných misí, budete chránit planety i jiné lodě, podíváte se za galaktickou bariéru a v jedné misi se dokonce budete muset postavit sami sobě. Celkem je misí 22 (kromě komandanta Rotherote je zadává i Sulu, Checkov a některé i sám J.T.Kirk) a při některých skutečně musíte prokázat mnohem víc než jen schopnost rychle pálit z phaserů na všechno, co se pohne. Občas se musíte sami starat o priority oprav jednotlivých částí lodi, o rozdělení energie a podobně.

Autoři se dokonce natolik drželi faktů známých z filmových verzí Star Treku, že zde (k mé neskrývané radosti) narazíte i na obávaný test Kobayashi Maru - scénář který nelze žádným způsobem vyhrát, určený k testování osobnosti kapitána spíše než k dosažení dobrého skore. Jen jediný člověk dokázal Kobayashi Maru porazit - James T. Kirk. A to když po několika neúspěšných pokusech o vyřešení změnil program simulátoru tak, aby scénář bylo možné vyhrát. Tuto možnost mimo jiné dostanete i vy - ale výsledek Kobayashi Maru testu neprozradím, jen si to pěkně dohrajte sami...

Jak už jsem se zmínil, hra je proložená videosekvencemi. A nejsou to klasické interlacované animace známé například z Tomb Raidera nebo Diabla, ale širokoúhlé video se zvukem v dolby surround (majitelé starších verzí hry si mohou stáhnout ze stránky Interplay patch, který jim to umožní), což značně zvyšuje kvalitu hry. Hru využívá podpory Direct 3D, ale lze ji hrát i bez ní a lze ji nainstalovat v několika jazykových variantách - bohužel čeština zatím chybí, ale pracuji na tom. Ideální je hrát hru joystickem, ale i pouhou klávesnicí se to dá celkem pohodlně zvládnout.

Hru lze hrát po síti, modemu nebo pře seriový kabel, případně si můžete navrhnou vlastní bojovou misi, což vám dává možnost vyzkoušet si manévrovací a bojové vlastnosti i lodí Romulanů, Klingonů, Venturiů atd.

K dispozici je též disk s dalšími misemi pod názvem Checkov's Lost Missions obsahující dalších šest misí a zároveň vylepšující již tak skvělé vlastnosti hry.

Co říci závěrem? I když nejsem vášnivým hráčem simulátorů, tahle hra mě dostala. Ani téměř 200MB, které tato hra zabírá na disku mě neodradilo od její instalace a hned tak něco mě nedonutí ji odinstalovat. Skrátka a jednoduše, moje trekkerské srdce chrochtá blahem...

Derak