VGA min. 256 barev
Zvuková karta
Operační systém: Microsoft Windows 9.x
Médium: 3x CD
hodnocení: 9/10

Recenze hry

...zpráva pro USS Chayenne. Byli jsme napadeni Borgem, opakuji, byli jsme napadeni Borgem. Střetli jsme se se dvěma borgskými loděmi udržujícími přímý kurs k sektoru 001... neposílejte, opakuji, neposílejte pomoc. Informujte Hvězdnou Flotilu - Borg se vrátil, opakuji, Borg se vrátil!

Když subprostorem zazní tato silně rušená zpráva, je všem jasné, co se děje. Jedna z nejděsivějších nočních můr Federace se znovu vynořila z temných hlubin vesmíru. K Zemi opět směřují invazní síly Borga a tentokrát jsou silnější než kdy předtím. Federace se ovšem nehodlá vzdát bez boje a tak se připravuje flotila lodí určených k obraně Země před touto strašlivou hrozbou. Je nad slunce jasné, že Enterprise nemůže zůstat pozadu. Má to ale jeden malý háček. Po té, co s nepatrným zpožděním ("7:30 znamená 7:30, kadete...") dorazíte na informativní schůzku, dozvíte se od celkem sympatické poručice, že jakožto kadet budete i s několika dalšími vysazen na základně a bitvy s Borgem se nezúčastníte. A navíc kapitán Picard definitivně zamítl vaši žádost zůstat na palubě.

Je jasné, že mladému kadetovi (tj. vám) se to ani trochu nelíbí - zvláště proto, že ze všeho nejvíc touží pomstít smrt svého otce. Ten totiž zahynul před deseti lety na palubě lodi USS Righteous, jedné z prvních lodí Federace zničených Borgem ještě před bitvou u Wolf 359. Takže zatímco si naštvaně balíte věci a chystáte se opustit loď...

Blik a je tady. "Předpokládám, že už jsi o mě slyšel. Jmenuji se Q. To je zkratka pro... Q." Kdo jiný ovšem. Nakonec byl to právě Q, kdo zapříčinil první setkání Picardovy posádky a Borga. A to, co vám nabídne, rozhodně stojí za zamyšlení. Vrátit se zpět v čase, na palubu USS Righteous, zachránit nejen sváho otce ale celou loď... no neberte to.

Náhle se ocitáte na můstku USS Righteous. Zdá se že posádka nevidí ani vás, ani vašeho nového kámoše Q. Co ale rozhodně vidí, je Borgský voják, který se náhle materializuje na palubě a bez váhaní se napíchne na lodní počítač. Šéf bezpečnosti Sprint se ho sice pokusí zastavit, ale Borg ho zlikviduje a ani se při tom nezapotí. Ani lodní doktor Quint ho už nedokáže zachránit ("Zemřel v bitvě. Kdyby to byl, Klingon, byl by šťastný...") A právě v tom je problém - kdyby Sprint přežil, mohl by zabránit Borgovi zničit loď, ale na to je teď už pozdě. Několik okamžiků na to je zničena i celá loď...

Ale to by nebyl Q, aby to zůstalo jen tak. Přece vás netáhl přes celé časoprostorové kontinuum jenom proto, aby vám předvedl zničení lodi vašeho otce Borgem. Takže znovu luskne prsty a jste znovu na začátku. Jenže tentokrát Sprint neumírá - přesněji řečeno, vy neumíráte. Díky schopnostem Q se stáváte Sprintem stejně snadno, jako sám Q se stává lodním doktorem. Nikno nemá ani tušení o přítomnosti vás dvou na palubě a protože znáte budoucnost, můžete ji změnit. Jak, to už nebudu prozrazovat, ať máte možnost si Borga pořádně užít. Ale pokud přesto chcete znát řešení (i když to značně ubere hře na zajímavosti), můžete se podívat sem. Doporučuji ale hrát hru bez návodu, protože právě scény, kdy uděláte něco špatně jsou jednou z nejnádhernějších věcí na celé hře. A navíc, k vyřešení některých problémů potřebujete nejprve udělat chybu a získat tak potřebné informace.

Star Trek: Borg je interaktivní video. Pokud nevíte o co jde, vypadá to následovně: na vašem monitoru běží film, do kterého máte možnost zasahovat a tak určit, jak se bude děj nadále vyvíjet. Tato možnost je sice omezená, nemáte možnost až tak dalece zasahovat do děje jako například v adventurách, ale i tak je ST:Borg velmi zajímavou záležitostí.

Borg byl natáčen v ateliérech společnosti Paramout a kromě můstku a úvodní scény na palubě Enterprise je prakticky celá hra natáčena z použitím dekorací z USS Voyager - například tzv. sál počítačového jádra (computer core room) je ve skutečnosti strojovnou Voyageru, jen warpové jádro je zakryto stěnou panelů.

Z postav notoricky známých s filmového a seriálového Star Treku se zde sice objeví pouze můj oblíbenec Q (John De Lancie), ale zato jeho výstupy stojí za to. Obvyklé sarkastické vtípky a odpovědi na cokoliv jsou prostě neopakovatelné a každý fanoušek této pravděpodobně všemocné bytosti bude rozhodně nadšen.

Ale v průběhu hry vás čeká i spousta jiných věcí - stanete se Borgem, spolehlivě se vám párkrát podaří celou loď zničit a nakonec se vám (možná) podaří USS Righteous zachránit a konečně si pokecat se svým otcem.

Jediným problémem hratelnosti Borga je fakt, že nemáte možnost pustit si žádné titulky a tak ten, kdo neumí alespoň trochu anglicky si jen těžko užije úžasnou atmosféru hry, ještě podkreslovanou výbornou hudbou. Za začátku mi také dost vadil interlacovaný formát videa, ale při rozsahu Borga to snad ani jinak nejde - jinak by hra byla mnohem delší a přece jen časté vyměňování cédéček by lezlo na nervy o poznání více.

Hra má ale jiný, mnohem závažnější problém. Může se vám totiž docela dobře stát, že si přinesete Borga domů a ten nebude fungovat. Hra totiž funguje pouze pod určitou verzí Windows 95 (já to rozchodil jen pod verzí instalovanou ještě z disket) a vě většině případů prostě oznámí že nenalezla Windows 95. Ale naštěstí exisruje řešení - patch, který umožní hru nainstalovat naprosto kdekoliv. Pokud ho nemáte, můžete si ho stáhnout tady.

Jinak se tomuto skvělému kousku dá vytknout skutečně jen velmi málo. Všem fanouškům Borga a Q můžu interaktivní film Star Trek: Borg jen doporučit.

Derak