Přehled rychlostí ve Star Treku 
 Vědecká sekce 


 Warpové rychlosti v TOS

V TOS byl pro výpočet rychlosti používaný vzorec:
v = X*(W^3)*c
"X" je proměnná, která charakterizuje hustotu materiálu v místě průletu.
Tato proměnná byla v TNG odstraněna, neboť subprostorové pole bylo tak zdokonaleno, že rychlost nebyla ovliňována okolním prostředím.

Po dosazení dostaneme asi toto:


WarpNásobek rychlosti světla
11
28
327
464
5125
6246
7343
8512
9729
101000
111331
121728
132197
14.12803.221 (epizoda The Which Survives)

Z těchto hodnot jsem pro názornost sestavil graf

Graf pro seriál TOS

Jak vidíte, průběh funkce je kubický (rychlost roste s třetí mocninou warpu)



 Warpové rychlosti v TNG

Tady je to s jednoduchou rovnicí trochu problém. Musíme vycházet z hodnot z různých zdrojů.


WarpNásobek rychlosti světlaZdrojPoznámka
11TM
210TM
339TM
4102TM
5214TMRychlostní limit Federace
6392TM
7656TM
81024TM
91516TM
9.21649Encyklopedie
9.61909Encyklopedie
9.93053EncyklopedieMaximální rychlost Enterprise-D
9.975?EpizodaMaximální rychlost Voyageru
9.997912Encyklopedie
9.9997198696TM(odvozeno) Rychlost subprostorového rádia
9.9999199516EncyklopedieMaximální rychlost zesíleného subprostorového rádia

Graf závislosti spotřeby energie a rychlosti v závislosti na hodnotě Warpu

Graf pro seriál TNG

Jak je vidět, energeticky je udržení celočíselných hodnot warpu méně energeticky náročné, než hodnot desetinných. Pro hodnoty warpu do 3 tento graf zhruba odpovídá tomu z TOS, ale při vyšších hodnotách už muselo být patrné, že stará stupnice neodpovídá realitě a byla nahrazena novou. To se ale nestalo okamžitě, Federaci trvalo velmi dlouho, než tak učinila (oproti tomu Klingoni na ni přešli již okolo roku 2280). Je to situace podobná např. situaci okolo SI v USA. Navíc má tato stupnice velkou výhodu v tom, že hodota Warp 10 odpovídá nekonečné rychlosti a proto nemůže být dosažena ani překonána (Voyager neberte vážně). Její alternativou jsou červí díry, teleportace nebo přesun Q, kteří se dokáží pohybovat na libovolnou vzdálenost v nulovém čase.

Není nutné rychlosti Warp 10 dosahovat, protože pro dostatečně blízkou hodnotu je rychlost lodi taková, že pro ni není problém absolvovat cestu napříč Galaxií ve zlomku sekundy (i když tady už by byl jiný problém - s navigací).

Martin 'Roger' Nepivoda